Unieke, artist run kunstgalerij opent deuren in Vlaams-Brabant

22a Gallery brengt eclectische mix van talenten en werken

Op 3 februari 2024 opent 22a Gallery haar deuren in De Melkerij, een modernistisch pand in het kleine dorp Veltem-Beisem. Deze fascinerende artist run galerij biedt kunstenaars een podium om hun werk te tonen en te delen met het grote publiek.

De line-up bij de opening van de galerij is indrukwekkend. Een boeiende mix van bekende en opkomende talenten van bij ons maar ook internationaal. Kunstenaars zoals Lieselot Wille, Indre Svirplyte, Esteso, Francis Vanhee, Lander Daniëls, Luis-Manuel Lambrechts, Maarten De Naeyer, Sam Scarpulla en Wout Vandevenne presenteren zowel abstracte als figuratieve werken in het prachtige kader van De Melkerij.

Sam Scarpulla

"22a Gallery is een 'artist run gallery', wat betekent dat onze tentoonstellingen worden samengesteld door kunstenaars voor kunstenaars," vertelt Lisa, medeoprichter van de galerij. "We bieden een platform aan waar kunstenaars kunnen experimenteren en hun meest authentieke werk kunnen presenteren. Hedendaagse kunstwerken met gedurfde grafische accenten waar de artiesten zelf voor de volle 100% achterstaan."

De galerij streeft ernaar om zowel internationaal erkende namen als opkomend lokaal talent een podium te geven. Dit zorgt voor een brede mix van kunstwerken die zowel fervente kunstverzamelaars als beginnende kunstliefhebbers aanspreekt.

"Wij zijn de enige hedendaagse kunstgalerij in Vlaams-Brabant," voegt Luis, kunstenaar en mede-eigenaar, eraan toe. "Met zorgvuldig samengestelde tentoonstellingen presenteren we zowel opkomende als gevestigde kunstenaars. We willen hedendaagse kunst integreren in het dagelijkse leven, zowel in openbare als privéruimtes.”

De locatie van 22a Gallery in De Melkerij biedt een prachtig decor voor de kunstwerken. Het dorp Veltem-Beisem is omgeven door groen en de galerij beschikt over een ruime tuin die de kunstwerken in een unieke context plaatst.

"Onze naam is een kleine knipoog naar het adres van De Melkerij. Dit is een ontmoetingsplek voor ondernemers en gelijkgestemden die werken aan zowel persoonlijke als professionele doelen," legt Lisa uit. "Dit betekent dat onze kunstenaars niet alleen kunnen rekenen op kunstliefhebbers, maar ook op potentiële klanten die op zoek zijn naar inspiratie en nieuwe kunstwerken voor hun persoonlijke en professionele ruimtes."

22a Gallery
De Melkerij